שיחה עם הגר נקאש על חינוך ומערכת הכליאה

דמות לבבית בתוך מערכת נוקשה

את הגר פגשתי במסגרת היריד האנושי הנודד בבית מעצר אוהלי קידר, (חלק ממתחם בתי-כלא ‘אשל’ בבאר שבע) שם היא שירתה בתור ראש תחום חינוך, והצטיירה לי כדמות מאוד לבבית במערכת שהיא מאוד נוקשה ואפורה.

חבורת היריד האנושי הנודד, בהובלת טליה, ממשיכה להגיע לבית הכלא, השנה זו הפעם הרביעית, אבל הגר הספיקה בינתיים לפרוש משירות בתי הסוהר ולצאת לפנסיה ומאז היא מטיילת בעולם. חשבתי שזו הזדמנות טובה לשאול אותה כמה שאלות, עכשיו שהיא כבר לא בתפקיד.

ניצלתי את ההזדמנות שבה היא עצרה בארץ למשך כמה שבועות כדי לתפוס אותה לשיחה מרתקת – על חינוך ומערכת הכליאה, על היכולת ליצור שינוי, ברמה האישית וגם ברמה המערכתית, על שיקום וענישה, על אחריות אישית וחברתית.

 

עם הגר בסלון ביתה

שיקום יחליף ענישה

ב”מניפסט מהפכה של אהבה” שאותו אני מביא בתפריט החזון (נמצא בצד שמאל בתצוגת מחשב, ולמטה בתצוגת סלולארי), אחד מחמשת הסעיפים אומר:

הקשבה ללב תחליף את החוקים, חינוך יחליף תקנות, שיקום יחליף ענישה

הפסקנו להקשיב ללב, לכן יצרנו מערכת חוקים, וכשמישהו מפר את החוק אנחנו מענישים אותו. אנו שואפים לעולם בו אנשים מבינים מתוכם מה נכון ומה לא נכון, וירצו לפעול על פי צו ליבם למען הכלל. מציאות בה אנשים חיים לפי צו הלב, בהקשבה ובהרמוניה, היא מציאות מקודשת, וצורת המשטר החדשנית בה היא הוליקרטיה, כאשר המדינה מתמקדת אך ורק בטובת הכלל ובשירות הבריות.

על חווית הכליאה האישית שלי סיפרתי בפוסט הזה, חוויה שחיזקה אצלי את התחושה שהמערכת מייצרת עבריינים יותר מאשר היא משקמת או מטפלת בהם.

בשיחה עם הגר אני מנסה להביא את הגישה של הקשבה ללב, ושיקום במקום ענישה, ולראות איך היא פוגשת את המציאות שהיא חווה וחוותה במהלך שירותה, וגם מנסה לדמיין ביחד איתה מה אפשרי ומה האתגרים שעומדים בדרך.

 

חלק א’

בחלק א’ אנחנו משוחחים על תפקידה כאשת חינוך, על היחס לאסירים, על ביקורת שיש לה והייתה לה על שירות בתי-הסוהר ומערכת החינוך, על מערכת מבוססת כסף וכח ו”החזק שורד”, על האפשרות ללמוד ולעבוד בזמן הכלא, ועל אפשרות בחירה ולקיחת אחריות גם בנסיבות חיים קשות.
בשיחה עם הגר אני מביא את עמדת הביקורת שיש לי כלפי “המערכת” , על הרצון שלי לשנות אותה, ועל התחושה שאין אפשרות אמיתית לשנות אותה “מבפנים”.
בחלק זה אני מזכיר גם את הסרט הדוקומנטרי “ה-13”, שמתעסק עם הפרטת מערכת הכליאה בארצות הברית וההפללה הנרחבת שנעשית, בעיקר כלפי האוכלוסיה השחורה (וגם ההיספנית), ובהקשר אליו אנחנו מדברים על עבודת אסירים בישראל, ועל נסיון הפרטת מערכת הכליאה בארץ (שכרגע נעצר).

 

 

קובץ להורדה: ראיון עם הגר נקאש חלק א

חלק ב’

בחלק ב’ אנחנו משוחחים על תפקידה של המערכת, עבור מי היא פועלת ועבור מי לא, ומה מידת האחריות שיש למי שנולד בצד הפחות מוצלח של העיר או המפה הפוליטית. חלק מהשיחה הוא סביב היכולת של מערכת הכליאה ושל ענישה בכלל לייצר שינוי ולקיחת אחריות, ועל איזה אלטרנטיבות קיימות אם בכלל.

 

קובץ להורדה: ראיון עם הגר נקאש חלק ב

 

האזנה נעימה

אם נרצה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *