ראיון עם מוחמד דראושה מגבעת חביבה

 

מר מוחמד דראושה

אל מר מוחמד דראושה הגעתי דרך לימודיי בגבעת חביבה, שם אני לומד פעם בשבוע ערבית מדוברת.

גבעת חביבה ,על פי האתר שלה, הינה ארגון ללא כוונת רווח שנוסד בשנת 1949 כמרכז הארצי לחינוך של הקיבוץ הארצי. הארגון מתמקד בקידומן של ערבות הדדית, שוויון אזרחי ושיתוף פעולה בין קבוצות במחלוקת, כבסיס לבניית עתיד משותף וחברה משותפת – מרכיבים חיוניים לדמוקרטיה ישראלית בת-קיימא ופורחת.

לפני חודש נערך דיון בכנסת בנושא – מפת הדרכים לחברה משותפת, מסמך אשר אמור לספק מטרות ויעדים לשנים הבאות, כיצד ניתן ליצור בישראל חברה משותפת ושוויונית יותר בין יהודים וערבים (על כל הזרמים והקבוצות שקיימים בתוכם).

שמחתי לראות שיש אנשים שלא רק פועלים “למזער נזקים”, אלא גם מנסים לדמיין עתיד טוב יותר. לדעתי חסרים כאלו אנשים – חולמים ומגשימים, הוגים ועושים. ולכן אני שמח לשוחח עם כל אחד שהוא בעל חזון שמדבר אליי.

אמנם מפת הדרכים היא מצומצמת ופועלת עדיין בתוך מסגרת החשיבה הקיימת לדעתי, ועל כך אני גם שואל את מר דראושה, אבל היא עדיין נוגעת ומוצאת פתרונות לנושאים חשובים כמו זהויות ונרטיבים מתנגשים ומשלימים, בניית אמון והפחתת הגזענות, יצירת שיתופי פעולה בין חלקים שונים בחברה, צדק מאחה וייצוג תרבותי ועוד.

בראיון אני שואל את מוחמד כיצד הוא הגיע להיות פעיל למען דו-קיום, כיצד הוא מוצא את ההתנגשות בין זהויות שמתקיימת אצלו, האם הוא מרגיש שהוא והציבור הערבי בישראל לוקחים חלק במאבק הפלסטיני למען חופש וזכויות, על שיתוף פעולה עם הממסד תוך רצון לשנות אותו, על פרגמטיזם לעומת אידיאליזם.

שיחה מעניינת, ששווה להקשיב לה ולו כדי לשמוע קול שלרוב לא מושמע במרחב הציבורי והמנהיגותי בישראל ובקרב הציבור הערבי.

הנה קישורים למספר מסמכים ונושאים שמוזכרים בראיון:

אם נרצה….

האזנה נעימה

הקובץ להורדה: ראיון מוחמד דראושה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *